Tradisi masyarakat Batak di Nusantara
mempunyai sejarah yang lama, menjangkau jauh sehingga lebih kurang 300
SM hingga 600 SM, bertumpu di Sumatra, Indonesia. Pada peringkat awal
(abad pertama) Sumatra di kenali sebagai Swarnabumi (bumi emas) oleh
pedagang India – sejajar dengan penjumpaan emas di sini. Minat pedagang
India terhadap emas menyebabkan pedagang-pedagang ini berbaik-baik
dengan masyarakat pribumi – Batak. Dari semasa kesemasa, adat dan budaya
pedagang India dihamparkan kepada masyarakat Batak yang menerimanya
dengan mudah. Dalam sedikit masa, budaya masyarakat Batak banyak meresap
budaya dan adat Hindu.
Sehingga kini masyarakat Batak paling
banyak terdapat di Sumatra, terutamanya di kawasan Tapanuli. Disamping
Sumatra masyarakat Batak juga menghuni kawasan-kawasan lain Nusantara,
terutamanya Pulau Jawa dan kepulauan lain Indonesia, Semenanjung
Malaysia, Singapura, Sabah, Sarawak, Brunei, Filipina, Sulawesi dan
sebagainya. Pola pergerakan masyarakat Batak dari Sumatra ke
kawasan-kawasan lain di Nusantara dipengaruhi oleh dua faktor.
Pertamanya, kedatangan penjajah barat ke Nusantara pada abad ke-17 dan
keduanya, ‘adat merantau’ yang merupakan sebahagian daripada budaya
masyarakat Batak.
Sebagai konsekuen penjajahan, sebilangan
masyarakat Batak menjadi hamba abdi yang dijual dalam pasaran. Pada
abad ke 19, penjualan hamba Batak adalah ghalib di Sumatra dan Nusantara
umumnya. Lebih kurang 300 hingga 600 hamba Batak dijual di Singapura
dan Pulau Pinang setiap tahun oleh Inggeris. Apa yang menarik ialah
hamba-hamba Batak ini dijual oleh masyarakat Batak sendiri kepada
Inggeris di Sumatra yang kemudiannya dijual di tempat-tempat lain.
Hasil daripada proses migrasi hamba
Batak, berkembanglah populasi Batak di Malaysia, terutamanya di kawasan
Utara Semenanjung Malaysia. Diskripsi fizikal masyarakat Batak yang
gelap, berbadan tegap dan berambut kerinting dapat dikesan di Utara
Semenanjung sehingga kini.
Namun dari segi keagamaan dan
kepercayaan, masyarakat Batak di Malaysia sudah terpisah sama sekali
daripada ikatan adat dan kepercayaan masyarakat Batak di Sumatra yang
masih bersifat animistik dan Javaistik. Superioriti ‘adat’ digantikan
dengan ‘agama Islam’ bagi masyarakat Batak di Malaysia. Natijahnya,
corak hidup dan pemikiran masyarakat Batak di Malaysia, baik di Pulau
Pinang, Perak, Pahang mahupun Kelantan tidak lagi merefleks budaya dan
adat masyarakat Batak asal dari Sumatra.
Kajian ini menumpu kepada gambaran
kosmologi Batak Sumatra, sebagai representatif masyarakat Batak
Nusantara. Kosmologi masyarakat Batak di Malaysia adalah tidak lain
daripada kosmologi Islam.
Berbalik kepada perkembangan budaya
Batak. Menurut Edwin M. Loeb dalam bukunya ‘Sumatra : Its History and
People’, masyarakat Batak mewarisi tradisi yang berupa adunan budaya
setempat dengan agama-agama besar dunia yang merebak ke kawasan ini
sejak abad pertama lagi. Hinduisme, Buddhisme, Islam, Kristianiti dan
Taoisme, semuanya sampai ke Sumatra dahulu sebelum merebak ke
tempat-tempat lain di Indonesia dan kepulauan Melayu yang lain.
Kehadiran budaya Hindu pada persekitaran
abad pertama disusuli dengan kedatangan agama Buddha yang bersinskrit
dengan agama Hindu dan kepercayaan lokal. Kemasukan Islam pada
persekitaran abad ke 8 hingga 13 makin merencahkan lagi agama masyarakat
Batak dan Sumatra umumnya, yang sudah
sedia bersinskrit dengan unsur-unsur lokal, Hinduisme dan Buddhoisme. Hasilnya, lahirlah ‘adat’, fenomena yang penting dalam kehidupan masyarakat Batak berbanding epistomologi agama.
sedia bersinskrit dengan unsur-unsur lokal, Hinduisme dan Buddhoisme. Hasilnya, lahirlah ‘adat’, fenomena yang penting dalam kehidupan masyarakat Batak berbanding epistomologi agama.
Adalah tidak keterlaluan untuk
dinyatakan bahawa masyarakat Batak secara umumnya memperolehi hampir
kesemua fahaman spiritualnya dari India, terutamanya Hinduisme. Fahaman
Hindu- Batak (pengadunan Hinduisme dengan kepercayaan lokal) kemudiannya
merebak ke tempat-tempat lain di Indoensia.
Kata Loeb, antara beberapa elemen Hindu
yang terdapat dalam kepercayaan Batak ialah idea ‘Pencipta’ dan
‘ciptaan’, stratifikasi syurga (langit), kebangkitan syurga (langit),
nasib atau kedudukan roh selepas seseorang meninggal dunia, pengorbanan
binatang, dan shamanisme (trans atau rasuk) sebenar-benarnya.
Fahaman keagamaan masyarakat Batak
dapat dibahagikan kepada 3 bahagian: Kosmologi dan kosmogoni – dunia
Tuhan (kedewaan) Konsep penduduk asal tentang roh. Kepercayaan tentang
hantu, iblis dan nenek moyang.
Stratifikasi fahaman agama seperti di
atas mirip kepada salah satu daripada fahaman Hindu. Orang Batak
membahagikan kosmologinya kepada 3 bahagian. Bahagian atas adalah tempat
bagi Tuhan dan Dewa. Bahagian tengah (dunia) untuk manusia dan bahagian
bawah (bawah bumi) untuk yang mereka yang telah
mati – hantu, syaitan, iblis dan sebagainya.
mati – hantu, syaitan, iblis dan sebagainya.
Masyarakat Batak mempercayai kewujudan
banyak Tuhan. Tuhan yang paling besar atau tertinggi kedudukannya ialah
‘Mula djadi na bolon’ – permulaan awal dan maha, atau ‘dia yang
mempunyai permulaan dalam diriNya’. Konsep ini mempunyai persamaan
dengan konsep ‘Brahman’ atau kala purusha Hindu.
‘Mula djadi na bolon’ berbentuk personal
bagi masyarakat Batak dan tinggal di syurga yang tertinggi. Ia juga
dihadiri oleh atribut-atribut ‘maha kebal’(immortality) dan ‘maha kuasa’
(omnipotence), justeru berupa pencipta segala-galanya dalam alam
termasuk Tuhan. Dalam kata lain Mula djadi na bolon hadir dalam segala
ciptaan.
Bersama-sama konsep Muladjadi na bolon –
Tuhan Yang Maha Besar, masyarakat Batak secara pragmatiknya akrab
dengan konsep Debata na tolu (Tiga Tuhan) atau apa yang dipanggil
Tri-Murti atau Trinity dalam kosmologi Hindu.
Tiga prinsipal yang mewakili Debata na
tolu ialah Batara Guru, Soripada dan Mangalabulan. Batara Guru disamakan
dengan Mahadewa (Shiva) manakala Soripata disamakan dengan Maha Vishnu.
Hanya Mangalabulan mempunyai sejarah kelahiran yang agak kabur dan
tidak memperlihatkan persamaan dengan
imej-imej kosmologi Hindu.
imej-imej kosmologi Hindu.
Antara tiga pinsipal ini, Batara Guru
mempunyai kedudukan yang tinggi dan utama dikalangan masyarakat Batak,
kerana sifatNya sebagai pencipta dan pada masa yang sama, hero
kebudayaan yang mengajar kesenian dan adat kepada masyarakat Utara
Sumatra ini.
Mangalabulan sebaliknya adalah prinsipal
yang agak kompleks kerana disebalik merahmati dan menunaikan kebaikan
dan kebajikan, Mangalabulan juga melakukan kejahatan atas permintaan,
lantas menjadi Tuhan pujaan dan penaung bagi perompak dan pencuri –
penjenayah secara umumnya.
Disamping tiga prinsipal utama ini –
Debata na tolu, masyarakat Batak juga mempunyai banyak debata atau Tuhan
yang lebih rendah stratifikasinya, misalnya debata idup (Tuhan Rumah),
boraspati ni tano (spirit bumi/tanah) dan boru saniang naga (spirit
air), Radja moget pinajungan (penjaga pintu syurga), Radja Guru
(menangkap roh manusia) – tugasnya sama seperti malaikat Izarail dalam
epistomologi Islam atau Yama dalam Hinduisme.
Debata adalah derivasi Sanskrit,
deivatha. Dalam epistomologi Batak, debata mewakili Tuhan.Masyarakat
Batak, seperti masyarakat Hindu, menerima kehidupan dalam nada dualiti.
Kebaikan dan kejahatan saling wujud dalam kehidupan, dengan kebaikan
menjadi buruan ultimat manusia.
Prinsipal jahat bagi masyarakat Batak
ialah Naga Padoha, prinsipal yang terdapat pada aras paling bawah dalam
hieraki tiga alam – iaitu di bawah bumi. Bersama-sama Naga Padoha ialah
cerita bagaimana anak Batara Guru, Baro deak pordjar yang enggan
mengadakan hubungan dengan Mangalabulan di langit, turun ke lautan
primodial (sebelum bumi dicipta). Apabila Batara Guru mengetahui insiden
ini, dia menghantar segenggam tanah melalui burung layang-layang yang
diletakkan pada lautan primodial. Hasilnya terjadilah
bumi. Kemudian, dicipta pula tumbuhan, binatang dan haiwan. Hasil daripada hubungan anak Batara Guru dengan seorang hero dari langit (dihantar oleh Batara Guru) lahir generasi manusia.
bumi. Kemudian, dicipta pula tumbuhan, binatang dan haiwan. Hasil daripada hubungan anak Batara Guru dengan seorang hero dari langit (dihantar oleh Batara Guru) lahir generasi manusia.
Naga Padaho yang asalnya berkedudukan di
lautan primodial telah disempitkan kedudukannya kerana pembentukkan dan
perkembangan bumi dari semasa ke semasa. Kerana kesempitan ini, setiap
pergerakkan Naga Padaho mengakibatkan gempa bumi. Mitologi ini selari
dengan konsep fatalistik Batak bahawa dunia
akan hancur pada satu masa nanti, apabila Naga Padaho berjaya membebaskan diri daripada himpitan Batara Guru.
akan hancur pada satu masa nanti, apabila Naga Padaho berjaya membebaskan diri daripada himpitan Batara Guru.
Lee Khoon Choy, dalam bukunya Indonesia
Between Myth and Reality mempunyai cerita asal usul dunia yang berbeza.
Menurut Lee, pada awalnya terdapat satu Tuhan iaitu Ompung Tuan Bubi na
Bolon – Tuhan omnipresent dan omnipotent. Ompung bermakna ‘moyang’.
Semasa dia, Ompung Tuan Bubi na Bolon bersandar pada sebatang pohon
banyan (beringin atau wiringin), ranting yang reput patah dan jatuh ke
dalam laut. Ranting reput ini menjadi ikan dan hidupan air yang lain.
Kemudian jatuh lagi ranting dan terciptalah serangga. Ranting ketiga
yang jatuh membentuk binatang seperti rusa, monyet, burung dan
sebagainya. Ini disusuli dengan penciptaan kerbau, kambing, babi hutan dan sebagainya.
sebagainya. Ini disusuli dengan penciptaan kerbau, kambing, babi hutan dan sebagainya.
Hasil daripada perkhawinan dua ekor
burung yang baru dicipta iaitu Patiaraja (lelaki) dan Manduangmandoing
(perempuan) bermulanya kelahiran manusia daripada telur Manduangmandoing
ketika berlakunya gempa bumi yang dasyat.
Meskipun berbeza dengan Loeb, mitos asal
usul yang dibawa oleh Lee memperlihatkan persamaan pada dasarnya- asal
usul manusia daripada telur dan pengaruh gempa bumi (karenah Naga
Padoha).
Dilihat dari mata kasar, kisah asal usul ini berupa mitos yang tidak dapat diterima akal tetapi kekayaan mitos ini ialah, ia juga berupa alegori yang kaya dengan persoalan mistisisme, apabila dilihat dari perspektif intrinsik – hampir sama seperti peperangan dalam Mahabaratha dan Ramayana.
Apabila dikiaskan dengan mistisisme Hindu-Buddha, Naga padoha adalah tidak lain daripada Kundalini yang berkedudukan di tengah-tengah jasad manusia (dekat anus).
Dilihat dari mata kasar, kisah asal usul ini berupa mitos yang tidak dapat diterima akal tetapi kekayaan mitos ini ialah, ia juga berupa alegori yang kaya dengan persoalan mistisisme, apabila dilihat dari perspektif intrinsik – hampir sama seperti peperangan dalam Mahabaratha dan Ramayana.
Apabila dikiaskan dengan mistisisme Hindu-Buddha, Naga padoha adalah tidak lain daripada Kundalini yang berkedudukan di tengah-tengah jasad manusia (dekat anus).
Dalam epistomologi Vaishnava (salah satu
daripada aliran Hindu), avatara Maha Vishnu – Krishna Paramatma
berlawan dengan Naga Kaliya, yang akhirnya tunduk kepada Krishna
Paramatma. Secara intrinsik, alegori ini mengisahkan kejayaan Krishna
Paramatma menawan nafsu (dilambangkan oleh naga/ular). Kalau Naga Padoha
adalah Kundalini, bumi adalah jasad mansia, manakala Batara Guru adalah
roh atau debata atau tondi yang hadir bersama-sama manusia apabila
dicipta. Simbologi Naga (Ular) dalam mitologi Batak adalah universal
sifatnya. Dalam epistomologi agama-agama Semitic, kita dapati watak ular
diberikan pewarnaan hitam(jahat). Kisah pembuangan Adam dan Hawa (Eve)
ke bumi adalah akibat hasutan ular terhadap Hawa yang kemudiannya
menggoda Adam dengan kelembutannya.
Ironinya, masyarakat Batak percaya suatu
masa nanti dunia akan hancur apabila Naga padoha bangun memberontak.
Tetapi, selagi rahmat dan bimbingan Batara Guru masih ada pada manusia,
selagi itu mereka akan dapat menundukkan Naga Padoha dan hidup dalam
harmoni. Tidak hairanlah sekiranya Batara Guru
menjadi debata paling popular bagi masyarakat Batak dan Indonesia umumnya.
menjadi debata paling popular bagi masyarakat Batak dan Indonesia umumnya.
Koding, seorang lagi sejarahwan
berpendapat terdapat banyak elemen identikal diantara mitologi Batak
dengan Hindu. Boru deak pordjar – anak Batara Guru adalah Dewi Saraswati
dalam Hinduimse. Batara Guru di samakan dengan Mahadewa (Shiva) dan
juga dengan Manu – manusia pertama di bumi. Brahma dipersonifikasikan
dengan watak Svayambhu – dia yang wujud daripada dirinya sendiri.
‘Telur dunia emas’ dari mana asalnya
Svayambhu sebagai Brahman dan mencipta manusia dan Tuhan (tradisi
Hindu), diubahsuai dalam mitologi Batak kepada tiga biji telur, dari
setiap satunya lahir satu Tuhan. Justeru, ayam (manuk) yang melahirkan
telur ini dianggap utama dalam kedudukan mitologi spiritual masyarakat
Batak. Telur manuk (ayam) ini, dalam tradisi Tantrik dipanggil salangram
atau speroid kosmik.
‘Roh’ adalah elemen terpenting agama dan adat masyarakat Batak. Konsep supernatural (mana) pula, hampir-hampir tidak wujud di sini. Konsep yang dominan dikalangan masyarakat Batak ialah tondi. Menurut Warneck, otoriti unggul kajian tentang masyarakat Batak, tondi ialah ‘spirit’ (tenaga halus), ‘roh manusia’, ‘individualiti manusia’ yang wujud sejak manusia berada dalam rahim ibunya lagi. Pada ketika ini ia menentukan masa depan anak yang bakal dilahirkan itu.
‘Roh’ adalah elemen terpenting agama dan adat masyarakat Batak. Konsep supernatural (mana) pula, hampir-hampir tidak wujud di sini. Konsep yang dominan dikalangan masyarakat Batak ialah tondi. Menurut Warneck, otoriti unggul kajian tentang masyarakat Batak, tondi ialah ‘spirit’ (tenaga halus), ‘roh manusia’, ‘individualiti manusia’ yang wujud sejak manusia berada dalam rahim ibunya lagi. Pada ketika ini ia menentukan masa depan anak yang bakal dilahirkan itu.
Tondi wujud hampir
kepada badan dan sesekala meninggalkan badan. Peninggalan tondi
menyebabkan orang berkenaan jatuh sakit. Justeru itu, pengorbanan
dilakukan oleh seseorang untuk menjaga tondinya agar sentiasa berada
dalam keadaan baik .Semua orang mempunyai tondi tetapi kekuasaan tondi
berbeza daripada seorang dengan seorang yang lain. Hanya tondi
tokoh-tokoh besar dan utama kedudukannya dalam masyarakat mempunyai
sahala – kuasa supernatural (luar biasa atau semangat/keramat). Rasional
kepada perbezaan ini sama dengan konsep fatalistik Hindu, yang
beranggapan bahawa segala kecelakaan hidup telah ditetapkan sebelum
lahir lagi dan tidak boleh dihindari. Kerana kelahiran adalah dalam
kedudukan yang baik maka tondinya juga akan berada dalam kedudukan yang
baik (berkuasa).
Bilangan tondi yang terdapat pada
seseorang bervariasi daripada satu dan tujuh. Sebahagian masyarakat
Batak percaya bahawa setiap orang hanya mempunyai satu tondi manakala
sebahagian lain mengangkakan tujuh tondi bagi setiap individu.
Konsep lain berkaitan dengan tondi ialah begu (hantu atau iblis).
Begu ialah tondi orang mati. Bukan semua
tondi adalah begu . Tondi yang natural tanpa perkaitan dengan kejahatan
dikenali sebagai samaon. Setapak lebih tinggi daripada samaon ialah
semangat atau debata (sama tahapnya dengan Tuhan) yang bervariasi
mengikut fungsi dan kekuasaannya.
Shamanisme – tradisi menurunkan roh atau tondi orang yang sudah mati kedalam tubuh orang lain (yang masih hidup) yang dilakukan semata-mata untuk berkomunikasi dengan roh orang-orang yang sudah mati adalah tradisi yang paling popular di Utara Sumatra. Shaman (orang yang dituruni tondi atau ‘si baso’) terdiri daripada kedua-duanya, lelaki dan perempuan. Masyarakat Batak primitif yang tidak akrab dengan shamanisme (terutamanya di kepulauan Barat Sumatra) bergantung kepada dukun (seer – bahasa Inggeris atau ‘kavi’ – bahasa Sanskrit). Bezanya dukun dengan shaman, tondi (juga debata dan spirit) berkomunikasi secara personal dengan dukun. Dukun kemudian akan menyampaikan mesej wujud halus
(tondi, debata dan spirit) atau mengubat pesakit mengikut pesanan wujud halus.
Shamanisme – tradisi menurunkan roh atau tondi orang yang sudah mati kedalam tubuh orang lain (yang masih hidup) yang dilakukan semata-mata untuk berkomunikasi dengan roh orang-orang yang sudah mati adalah tradisi yang paling popular di Utara Sumatra. Shaman (orang yang dituruni tondi atau ‘si baso’) terdiri daripada kedua-duanya, lelaki dan perempuan. Masyarakat Batak primitif yang tidak akrab dengan shamanisme (terutamanya di kepulauan Barat Sumatra) bergantung kepada dukun (seer – bahasa Inggeris atau ‘kavi’ – bahasa Sanskrit). Bezanya dukun dengan shaman, tondi (juga debata dan spirit) berkomunikasi secara personal dengan dukun. Dukun kemudian akan menyampaikan mesej wujud halus
(tondi, debata dan spirit) atau mengubat pesakit mengikut pesanan wujud halus.
Shaman pula hanya berfungsi sebagai
media untuk membolehkan tondi berkomunikasi dengan orang-orang yang
ingin berurusan dengannya. Perhubungan ‘tondi’ dengan orang yang
memanggilnya adalah langsung, berbeza dengan hubungan melalui dukun
(orang ketiga).
Dukun Batak biasanya lelaki dan dikenali
sebagai datu. Meskipun dukun Batak tidak mempunyai satu sistem atau
institusi bagi melatih datu – kelompok masyarakat ini menjadi penjaga
dan bertanggungjawab memperturunkan ritual esoterik dan pembelajaran
(spiritual) Hindu dan lokal dari generasi ke generasi. Seperkara yang
menarik pada amalan masyarakat Batak ialah konsep melihat kehidupan pada
detik ‘kini dan sini’(here and now). Mereka percaya tondi yang ada pada
mereka perlu dijaga dan dihidupi dengan sebaik-baiknya di sini (dunia)
dan kini (sekarang). Mereka tidak menunggu bagi masa akan datang untuk
mendapat balasan. Konsep ini meskipun boleh dilihat dari perspektif
eksistensialis, juga boleh dilihat dari sudut mistisisme.
Hampir kesemua aliran mistis (biar agama
apa sekalipun) menekankan umatnya agar menghidupi kehidupan dengan
sebaik mungkin. Biasanya, jalan tengah digunakan, yakni bukan bersandar
kepada semalam yang sudah berlalu dan esok yang belum pasti, tetapi
menghidupi detik-detik kini dalam nada ke’sahaja’an. Konsep roh di
kalangan masyarakat Batak berligar kepada ‘tenaga’ atau ‘kuasa’. Tenaga
ini sekiranya berada dalam keadaan harmonis akan membawa kepada
kebaikan. Sebaliknya kalau dihampakan atau dimurkakan, akan memberi
kesan buruk kepada kehidupan manusia dan alam.
Meski banyak mendapat pengaruh agama
Hindu, kepercyaan masyarakat Batak mempunyai elemen lokalnya yang
tersendiri seperti konsep tondi. Tondi masyarakat Batak tidak boleh
disempitkan sebagai aura – lilitan tenaga yang sentiasa ada dikeliling
manusia. Malah tondi juga tidak boleh dirumuskan sebagai roh yang
terdapat dalam jasad manusia. Tondi adalah adunan beberapa fahaman
daripada beberapa tradisi yang kemudiannya membentuk tradisi kosmologi
Batak yang unik.
Sumber : http://rapolo.wordpress.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar